tirsdag den 7. december 2010

Præstationsmåling og det uofficielle verdensmesterskab


Er PISA-målingerne folkeskolernes uofficielle verdensmesterskab?

Det kaldes de her.

Her er nogle af de ting, der også er sagt om dem:

”Landes placeringen i PISA er lige så tilfældig, som hvis den var lavet ved at kaste terninger” 


”Rent teknisk er der så mange skavanker ved metoden, at man aldrig burde have offentliggjort den”  


”F.eks. var der et spørgsmål, hvor ordet hemisfære indgik, det er et almindeligt ord på engelsk, men danske, tyske og norske børn kunne ikke svare på spørgsmålet, fordi de ikke kendte ordet”


”Det kan godt være, at danske elever er blevet bedre, men det kan også være PISA-spørgsmålene der har nærmet sig Danmark. Under alle omstændigheder er det synd at bruge så meget energi på PISA, for så dårlig er den danske folkeskole slet ikke i min optik”

...kritikerne mener, at det er så lille en del af elevernes viden, der måles på, at det reelt ikke siger noget om det generelle uddannelsesniveau: .

”Det er som melodi grandprix, selv om Olsen-brødrene vinder, så er det ikke et bevis på, at Danmark laver Europas bedste musik – det er ikke repræsentativt” 

Og man kunne blive ved...

Hvad mener skolelederne om denne præstationsstandard ?

Opbakningen kunne være bedre :-)

En præstationsstandard med begrænset opbakning er sjældent særlig effektiv. Og hvor meget er et verdensmesterskab værd, hvis deltagerne nødigt vil på podiet?

Vil man have bedre præstationer i folkeskolen kan man begynde med at skaffe sig bedre opbakning fra skolelederne.  Blot til en start...

Ovenstående citater kommer herfra

Ingen kommentarer:

Send en kommentar