mandag den 27. september 2010

Kan ledere bruge ledelsesværktøjer til noget ?

KØBENHAVN. For de ledere, der ønsker at deres virksomheder skal præstere bedre, er der et stigende udbud af ledelsesværktøjer, som er lige til at gå om bord i. Markedet synes blot at vokse og vokse. Men hvad ved vi om disse ledelsesværktøjer, og hvilken effekt har de på virksomheders præstationer ?

Siden 1993 har det internationale konsulentfirma, Bain & Company, lavet undersøgelser af de mest populære ledelseskoncepter /- værktøjer blandt ledere og deres værdi for virksomhederne.

Det er sådan nogle som disse:

Activity Based Costing(ABC), Balanced Scorecard, Benchmarking, Downsizing, Change Management, Core Competencies, Mission & Vision statements, Customer Relationship Management, Knowledge Management, Growths Strategies, Entrepreneurship, Merger & Acquisitions, Outsourcing, Pay-for-performance, Strategic Alliances, Supply Chain, Total Quality Management(TQM), Strategic Planning...

Og hvad ved vi så om dem ?

1) De kan være meget værdifulde, men ofte gi'r de ikke de resultater ledere ønsker sig.

Mange af disse koncepter/værktøjer har haft forskningsmæssig bevågenhed gennem mange år, og der er hældt masser af viden i dem. Som forskning og Bain-undersøgelsen fortæller, så kan de være ganske værdifulde. De kan, som når en skovhugger bruger sav og økse, være værdifulde ved løsningen af opgaver. Men der er samtidig meget de ikke kan. Det viser sig nemlig, at virksomheder sagtens kan bruge 12 af disse værktøjer – uden at det har nogen effekt på virksomhedernes præstationer. Ikke overraskende er der mange ledere, der ikke er helt tilfredse med dem, og som har skuffelser og mislykkede forsøg bag sig, der aldrig gav de resultater de ønskede sig. Det er der flere grunde til: For det første kræver det visse evner at bruge dem med succes, men hvad værre er:

2) Det kræver ofte mere end ledelsesværktøjer at få en virksomhed til at præstere bedre.

Forestil dig, at du har en Fiat Punto Grande 1.2 (topfart 155 km/t) og vil have den til at præstere som en Ferrari 575M Maranello (topfart 327 km/t). Spørgsmålet er : hvilke værkøjer skal du bruge, og hvilke dele skal udskiftes? Det vil, som med ledelsesværktøjerne, kræve indsigt at sammensætte en værktøjskasse og udvælge dele. Måske vil du begynde med motoren, så hjulene, støddæmperne....og efter noget tid har du brugt 12 værktøjer og udskiftet en masse dele. Mon din Fiat Punto Grande nu kan præstere en topfart på 327 km/t ? Næppe. Og det er lige præcis den situation mange virksomheder befinder sig i. De har brugt masser af tid på ledelsesværktøjer, men uden at det nødvendigvis har givet dem bedre præstationer. Det skyldes at det ofte kræver en omfattende og systematisk indsats, at lukke gabet mellem virksomhedens ønske/behov (327 km/t) og det den kunne (155 km/t). Det gab kan nogle vilkårligt udvalgte ledelsesværktøjer sjældent lukke.

Alle er selvfølgelig velkommen til at stille spørgsmål til dette indlæg – i kommentarfeltet :-).

2 kommentarer:

  1. Meget interessant.
    Men hvad tænker du?
    At ønsket/ behovet skal ændres til noget mere realistisk? Eller at "Fiat Puntoen" helt skal skiftes ud?
    Hvordan kunne ledelsesværktøjer bruges i denne situation?

    SvarSlet
  2. Tak, Kamilla! Og fine (og lidt svære) spørgsmål, som jeg da gerne vil afsløre, hvad jeg tænker om. Du ved sikkert mere om biler end jeg gør, så du må brokke dig, hvis du ikke er tilfreds eller enig...

    Jeg tænker, at det er nemmest at skifte Puntoen ud:-) Det er blot et 'tænkt' eksempel, der skulle illustrere tydelige præstationsforskelle, så du må selv bestemme om behovet/ønsket skal ændres eller om det er realistisk. Måske kunne mindre gøre det, hvis det blot er til gadebrug:-). Men skulle bilen bruges til motorsport, så kunne det være nødvendigt at den kunne præstere det ønskede. Man skal nok være mekaniker, for at kunne vurdere hvad en ombygget punto kan præstere og hvor langt man kommer med en håndfuld værktøjer. Men mit gæt er at man skal gå meget systematisk til opgaven for at få den ønskede præstationsforbedring. På samme måde er det ofte med virksomheder. I nogle situationer skal hele virksomheden undersøges og meget skiftes før der sker noget af det man ønsker sig. At bruge et par standardværktøjer alene, fx at lave en ny vision, giver sjældent nogen forskel i præstationerne. Hvordan kunne ledelsesværktøjer bruges i denne situation ? Der bliver jeg svar skyldig – opgaven er ikke kendt og velbeskrevet nok til at jeg tør give et ordentligt svar. Vi skøjter kun lidt på overfladen her:).

    SvarSlet